Kultursidan Västerbottens-Kuriren 100330
Rupert Murdoch har kapitulerat och låtit sig besegrats av framtiden, skriver Jeff Jarvis i The Guardian (26/3). Murdoch avser att om några månader introducera en så kallad paywall på nätupplagorna av The Times och Sunday Times.
En paywall är helt enkelt benämningen på företeelsen att tidningar på webben blockerar innehåll som inte användaren betalt för. För ett pund om dagen, eller två pund i veckan, får användare tillträde till webbinnehållet i dessa tidningar. Times och Sunday Times blir därmed första tidningar i England att ta betalt för innehåll på nätet.
Men vad kapitulerar Murdoch inför? Jarvis framhåller två saker. Att han och hans imperium dels är helt utan nya idéer för hur man genererar tillräckliga annonsintäkter på nätet, dels är helt utan idéer om hur koncernen kan bygga värdeskapande relationer med sina läsare.
Det ska naturligtvis bli intressant att följa, men jag är skeptisk på förhand. Det har alltid varit svårt att ta betalt för digitala produkter och det blir allt omöjligare, desto mer nätanvändare vänjer sig vid att sådant inte kostar.
Därmed kan vi sluta oss till en tredje sak Murdoch kapitulerar inför: oförmågan att omvandla digitala produkter till tjänster som är möjliga att ta betalt för.
Den sistnämnda kapitulationen kan bli förgörande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar