Kultursidan Västerbottens-Kuriren 100430
Alldeles oavsett ens musikaliska preferenser, måste man säga att The Ark har skapat en innovativ distributionsteknik för sin senaste skiva In Full Regalia. I stället för att sälja CD-skivan i ett sedvanligt plastkonvolut, säljs skivan som en sorts bilaga till en glättig tidskrift som säljs i alla affärer där tidningar säljs.
DN:s recensent är lyrisk. "Så ska man naturligtvis göra! Fler försäljningsställen, bättre exponering, lägre moms..." Billigare än nätbutiker som säljer musik i form av plastskivor.
Men lyrisk kan enbart den vara som vill bevara den gamla ekonomin, det vill säga att distribuera digitala filer i form av fysiska plastskivor, som om internet inte var uppfunnet. Lyrisk kan jag enbart bli av innovativ distributionsteknik i den nya ekonomin, det vill säga att distribuera digitala filer på internet, på ett sätt som också genererar intäkter.
För vad spelar The Arks nyskapande distributionsmodell för roll när skivan har funnits för gratis nedladdning på The Pirate Bay och andra fildelningssajter sedan i måndags?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar