Kultursidan Västerbottens-Kuriren 090205
Rättegången mot Pirate Bay kan få flera positiva effekter. En sådan är att allt fler branscher som vill göra vinster på digitala artefakter fortare får upp ögonen för att unika digitala exemplar inte kan finnas, att man därmed inte kan ta betalt för digitala exemplar och att kopiering är det enda man kan använda Internet till.
När det sker kommer man att ställa sig frågan: ”Vad ska vi då tjäna pengar på, när det digitala exemplaret inte är möjligt att sälja?” Låt oss ta hjälp av en guru inom området, Wired-redaktören Kevin Kelly. Redan i slutet av 90-talet beskrev han i boken Den nya ekonomin hur ekonomin i ett nätverkssamhälle skulle fungera.
Nu slår Kelly på sin omfattande och frekvent uppdaterade webbpublikation (blogg, om man så vill) fast att Internet är en kopieringsmaskin; kopior flyter mer eller mindre kontrollerat runt i nätverken. Allt på nätet är tillkommet genom kopiering. Eftersom marginalkostnaden för en ytterligare digital kopia av något slag är noll, måste vi hitta sätt att tjäna pengar på att sälja gratis kopior.
Kellys enkla svar är att vi måste urskilja vad som är omöjligt att kopiera och sälja detta ihop med gratis kopior. Han har några förslag. Omedelbarhet; att få en kopia av något levererat exakt när du vill ha den, är en tjänst möjlig att ta betalt för.
Liksom personifiering; digitala produkter som har skräddarsytts för dina behov och vanor. För att inte tala om tolkningshjälp till digitala artefakter; det finns ett skämt inom datorvärlden som säger att programvaran kostar inget, men manualen kostar 10 000 dollar.
Han har fler exempel. Ett vid första anblicken spektakulärt är möjligheten att betala för sig. Det är emellertid inte alls särskilt spektakulärt. Kelly har förstått att fildelning av musik och film inte handlar om gratisätande; det har det aldrig gjort.
Han är övertygad om att lyssnare, tittare, datorspelare och fans vill betala för sig till sina favoritartister och kulturskapare. Men villkoren är att det ska vara enkelt att betala och betalningen ska garanteras gå till rätt upphovsrättsinnehavare. Någon sådan betalningsmodell finns ännu inte.
Visst är det en kulturkrock, det som sker i rättegången mot Pirate Bay och i den omgivande debatten. Med industrialismens affärsmodell skapar den massproducerade, fysiska kopian ekonomiskt värde. Med nätverksålderns affärsmodell är digitala kopior fria, medan ekonomiskt värde skapas i kopiornas omgivning.
Alltså är uppmaningen till musik-, datorspel- och filmbranschen: Utveckla unika tjänster, skänk bort de digitala kopiorna och gör en sjuhelvetes vinst ändå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar