fredag, maj 09, 2003

Hut går hem

Kultursidan, Västerbottens-Kuriren 030509

I lördags skrev jag en uppfordrande artikel där jag hävdade att musikbranschen borde söka sätt att sälja musik i digital form över nätet, i stället för att jaga Internetanvändare som kopierar musikfiler mellan sig. För samhällsmoralens skull.

Ett par dagar senare frågar min dator mig om jag vill uppgradera mitt musikprogram iTunes. Jag tackar ja och undersöker vad som är nytt.

Som av en händelse har Apple skapat en musikaffär integrerat med musikprogrammet, där man kan köpa antingen enskilda låtar för 99 cent styck eller hela CD-skivor för 10-12 dollar styck. Det är halva priset jämfört med en musik-CD i svensk handel.

Med en enkel knapptryckning hämtas musikfilerna till det egna musikbiblioteket och kan brännas på en CD-skiva. Emellertid säljs musiken enbart inom USA, men det är sannolikt bara är en tidsfråga innan det fungerar överallt.

Men köper verkligen Internetanvändare musik när musikfiler i viss utsträckning kan kopieras gratis på olika platser på nätet? Jag tror det. I min lördagsartikel skrev jag att ”för många vore det värt några tjugor att snabbt få tag i en CD på nätet som håller garanterad kvalitet”.

Tesen bekräftas i Internetupplagan av musiktidskriften Billboard. Där rapporteras att det såldes 275 000 digitala musikfiler under de första 18 timmarna av denna virtuella musikaffärs existens. Med tanke på att de som använder Apples datorer är i minoritet bland datoranvändarna är det en respektabel siffra.

Om handlaren agerar handlare i stället för väktare fungerar samhället bättre. Det platonska moralsystemet gäller fortfarande.

Inga kommentarer: