Kultursidan Västerbottens-Kuriren 170103
Hur vi agerar i sociala medier kommer att bli allt mer intressant för allt fler aktörer. Att arbetsgivare googlar och gör bakgrundskontroller i sociala medier av arbetssökande är sedan gammalt. Nu ser vi att det sker även vid inresekontroller.
I Business Insider (23/12) rapporteras att vid gränskontrollen för inresa till USA har man börjat efterfråga användaruppgifter till olika sociala medier, såsom Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube med flera.
Syftet som anges av myndigheterna är att kunna identifiera potentiella hot mot landet; ett led i Homeland Securitys arbete med bakgrundskontroll av resenärer för att upptäcka terrorister.
Ett datoriserat formulär används för resenärer att fylla i uppgifterna. Än så länge är det frivilligt, men man menar att det är osannolikt att resenärer skulle välja att inte fylla i dem, och därmed riskera att inte komma in i landet.
Och samtidigt ska detta ha en preventiv verkan: Den som bedriver ljusskygga aktiviteter i sociala medier som inte tål granskning, kommer inte att resa till USA.
Det är ingen vild gissning att man har välutvecklade algoritmer för att bedöma människors personlighet mot bakgrund av deras aktiviteter i sociala medier. Vad man skriver, gillar, ogillar, länkar, vilka filmklipp man tittar på, vilka bilder man distribuerar, vilka vänner man har i sina nätverk – allt kan utgöra grund för personlighetsbedömningar.
Kommer våra aktiviteter i sociala medier att fungera som ett slags visum i framtiden? Vad sker med resenärer som inte är aktiva i något socialt medium? Kommer de att vägras inresa?
Är det små steg i utvecklingen av sociala medier till någon form av socialt kreditsystem vi beskådar?
Många frågor. Det tycks dock rimligt att bli mer strategisk i sin användning av sociala medier. Frågan är bara vilka strategier som är bäst.
3 kommentarer:
Netflix har en serie som heter Black Mirror. Om hur sociala medier skulle kunna användas i framtiden (men något överdrivet). Andra avsnittet handlar just om detta, hur människors aktiviteter speglas på Internet och blir till ett poängsystem som påverkar vilken tillgång de får till olika saker i samhället. Jag såg avsnittet igår och tänkte att "nej, det kan inte vara möjligt". Och nu läste jag ditt blogginlägg. Jag undrar om det rimligaste är att bli strategisk, som du skriver, eller att helt enkelt bli mindre aktiv på sociala medier. Fast det kanske inte är ett alternativ för de flesta. Jag funderar en hel del på hur mycket tid FB, Twitter m.m. tar och om det egentligen är värt det, för mig. Tänk då om man i framtiden MÅSTE ha "rätt avtryck" på sociala medier för att få access till nåt? Oroväckande.
Jag har också sett det avsnittet. Det är ett klockrent exempel på vad jag kallar socialt kreditsystem, något som håller på att utvecklas i stor skala i Kina. I det kinesiska fallet verkar det vara en dålig strategi att inte vara aktiv i sociala medier, utan snarare, som du skriver, måste man ha "rätt avtryck" på sociala medier för att nå de fördelar det kan innebära. Jag nuddade vid det kinesiska exemplet i denna artikel . Man kan även googla på "China" och "social credit system" och få ett flertal länkar till artiklar om denna företeelse.
Mycket intressant, det ska jag kolla vidare på! Jag jobbar som lärare och undervisar bl a i ämnen som har med service och marknadsföring att göra. Det här är jättebra exempel på hur man som både privatperson, anställd och i företag troligen kommer att (eller redan gör) arbeta för att skapa/stärka sitt varumärke och få högre status. Tusen tack för dina intressanta inlägg!
Skicka en kommentar