Kultursidan Västerbottens-Kuriren 150217
Troll på internet har funnits lika länge som det funnits sociala mötesplatser på nätet. De hittills vanligaste trolltyperna har varit sorgetrollet och lulztrollet. Sorgetrollet är bittert, ledset, argt ofta med paranoida och/eller rättshaveristiska drag och infekterar samtalsklimat med ensidiga inlägg som sällan har med ämnet att göra.
Lulztrollet är omvänt sjutusan så glad och trollar samtalstrådar utan synbar orsak. Eller möjligen för det nihilistiska skälet som går under parollen "I did it for the lulz". Att lulza i sociala medier är att göra vad som helst utan orsak, men med en luttrad och obekymrad stil.
Nu ser vi i en artikelserie i DN ytterligare ett internettroll, som inte är helt nytt, men som får uppmärksamhet. Det kan vi kalla legotrollet. Likt en soldat som strider, inte för folk och fosterland, utan enbart för egen ekonomisk vinning, finns det betalda internettroll som infekterar sociala medier.
En artikel i DN:s serie (150205) handlar om avlönade ryssar som bloggar, twittrar, facebookar och kommenterar i kommentarsfält enbart i syfte att förhärliga Putins politik och såga Obamas, utan att för den skull vara särskilt Putintrogna.
En artikel i The Guardian (150129) rapporterar snarare om soldattroll som legotroll i Storbritannien. Den brittiska armén håller sig med en specialstyrka av "Facebookkrigare"; 1 500 soldater utbildade i psykologisk krigföring som ska bedriva krig i sociala medier.
Krigets första offer är sanningen, har det sagts ända sedan antikens dagar. Det gäller att ständigt dölja den genom allt mer kvalificerade, men simulerade sanningar. För den som vill avslöja legotrollens simulerade sanningar gäller det att skapa effektivare filter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar