Kultursidan Västerbottens-Kuriren 121222
Med skakig handkamera i bästa dogmastil gjordes årets skräckfilm. Filmen är synnerligen obehaglig – men är årets viktigaste film i avslöjargenren. Jag tänker naturligtvis på Expressens publicering av Kent Ekeroths dokumentär, där några av våra lagstiftare brutalt bekräftar den rasism och järnrörsmentalitet som är Sverigedemokraternas fundament.
Mitt grymma öde är en barock bok om en barock person i en barock tid. Idéhistorikern Carl-Michael Edenborg skriver en affektfiktion om kompositören Händels liv; inte dokumentärt, utan affektivt. Omöjlig att lägga bakom sig. Omöjligt att tänka bort bilderna av hur kastratsångare blev till.
What money can’t buy av filosofen Michael Sandel är en skrämmande analys av övergången från en marknadsekonomi till ett marknadssamhälle – där varje uns av den mänskliga tillvaron utgår från marknadsvärderingar. Hur vi till och med låter oss belönas för att låta oss styras av marknadskrafter. Den normförskjutningen är inte att leka med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar