Kultursidan, Västerbottens-Kuriren 001208
"Din dotters liv!", "Sexism", "Vägra vara objekt!", "Hata H&M!"
Det hann inte gå många timmar från att affischerna klistrades upp vid busshållplatserna, till att slagorden mot sexism och kvinnoförtryck sprayades på affischerna.
I år är det en smärt blondin som ska sälja Hennes & Mauritz underkläder – och samtidigt tala om för kvinnor och unga tjejer hur en kvinnokropp ska se ut.
Det är en gåta varför politikerna i Umeå kommun bidrar till att vidmakthålla sexism och objektivering av kvinnor i samhället, här genom H&M:s försorg. Det är obegripligt att Umeås politiker väljer att motarbeta jämställdhet mellan könen i samhället.
Att kommunen har sålt affischeringsrätten på busshållplatserna till ett privat företag, och därmed påstår sig sakna inflytande över vilken reklam som sätts upp, är ingen ursäkt. Umeå kommun hade nämligen kunnat välja att inte sälja den rätten.
Kommunen bär ett ansvar för att medborgare inte ska behöva uppleva förtryck och förnedring på offentlig plats. Det ansvaret vägrar Umeå kommun uppenbarligen att ta.
Därför blir jag glad när jag ser slagorden som sprayats på dessa reklamaffischer. Det tyder på ett politiskt engagemang hos unga människor (jag antar att det är unga människors verk) som vi ibland trott varit försvunnit. Det tyder på en vilja att skapa ett bättre samhälle. Det tyder på ett rättvisepatos.
Det tyder på demokrati.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar