Kultursidan Västerbottens-Kuriren 120425
Allt fler tidningar börjar ta betalt för delar av sitt material i
nätversionerna. Internationella tidningar som Wall Street Journal och
New York Times har prövat en tid och hävdar positivt resultat. I
Slovakien har man samlat de största tidningarna bakom en gemensam
betalvägg, i stället för en betalvägg per tidning.
I Sverige har DN och Sydsvenskan infört betalväggar i år, och
landsortstidningar som Norrländska Socialdemokraten och Norrbottens-
Kuriren planerar att införa detsamma.
Det kan tyckas självklart att ta betalt för redaktionellt innehåll
som distribueras digitalt, när man tar betalt för samma innehåll som
distribueras på papper. Det är emellertid inte alls så självklart.
Minst tre faktorer talar mot att det är en värdefull utveckling; att
betalväggar på tidningar till och med kan vara kontraproduktivt för
nyhetsjournalistik.
För det första är det mig veterligt enbart internationella
tidningsjättar som rapporterar positiva resultat av betalväggar, det
vill säga tidningar som har läsare runt om i världen. För mindre
tidningar varierar erfarenheterna, minst sagt.
För att ta betalt för lokala nyheter måste dessa ge ett väsentligt
mervärde i förhållande till all annan lokal bevakning i bloggar och
andra sociala medier.
För det andra har läsandet av nyheter utvecklats att allt mer vara en
social aktivitet i stället för en individuell. Vi diskuterar mycket
och gärna nyheter på Facebook, Twitter, bloggar och diskussionsforum,
men om nyheterna inte är länkbara, kommer de inte att vara intressanta
att läsa från ett socialt perspektiv. Då läser man hellre det som är
länkbart, eftersom länkbarheten är en viktigare kvalitetsfaktor än vad
som faktiskt skrivs.
Den journalist som verkligen vill bli läst och få genomslag i
nyhetsbruset bör verka för att inte publicera sig bakom betalväggar.
För det tredje håller uppfattningen om vad som är värdefullt på nätet
sakta men säkert på att förändras, och det har pågått en tid. Om något
kostar pengar är det per definition mindre värt än det som inte kostar
något. Det som är gratis betingar alltid ett högre värde.
Priset noll signalerar helt enkelt högre kvalitet än om något kostar
pengar. Priset noll signalerar att tidningen eller medieföretaget är
kreativt och har lyckats lösa mervärdesfrågan på annat sätt än att ta
betalt för digitala exemplar. Sådant hålls högt på internet.
Mervärdet av att bibehålla ett fritt utbyte av nyheter är att det
bidrar till att skapa ett gemensamt läsande och som bidrar till att
bli uppenbara referenspunkter för ett offentligt samtal. Min
erfarenhet är att diskussioner i sociala medier kring nyheter, hur
intressanta de än är, dör om de inte är länkbara.
Hur mycket intressantare blir inte denna artikel du nyss läst när du
kan länka till den och diskutera den i sociala medier?
1 kommentar:
Ja tänk om #saudivapen var bakom en betalvägg. Vilken genomslagskraft hade det haft då?
Hur resonerar den som förespråkar betalväggar kring grävande journalistik och maktgranskning av tredjepart? Dvs, en av de viktigaste journalistiska uppgifter som finns.
Skicka en kommentar