torsdag, mars 15, 2001

Kaffekannan går i graven

Kultursidan, Västerbottens-Kuriren 010315


Internets allra mest kända och närmast kultförklarade symbol går nu i graven. Sedan 1993 har vi kunnat se kaffekannan i The Trojan Room, ett datorlabb på Cambridge University som också fungerade som fikarum för ett antal IT-forskare.
    Forskarna satt på olika platser i byggnaden men hade en enda kaffebryggare. De som befann sig på längst avstånd från kaffebryggaren blev irriterade på att kaffet alltid var slut när de kom till labbet.
    Därför sattes en kamera upp och bilden på kaffepannan sändes till alla datorer på det interna datornätet, så att forskarna kunde se mängden kaffe.
    När så den första webbläsaren hade konstruerats i CERN-laboratoriet i Schweiz och fått spridning, publicerade forskarna i Cambridge också bilden på kaffepannan på webben.
    Så kom en kaffepanna som fångades av en kamera tre gånger i minuten att bli en av Internets ikoner; miljontals människor har vallfärdat till världens mest kända kaffepanna.
    Nu har kaffebryggaren gjort sitt, enligt ryktena. Forskningsavdelningen flyttar till en ny byggnad, där kaffefrågan löses på annat sätt.
    Men vad var det hos denna kaffepanna som fascinerade människor? Jag tror det var löften om ett annat varande; den hisnande känslan att varje människa kan vara en aktiv mediaproducent i global skala, i stället för den passiva konsument alla andra medier formar oss till.
    Uttryckt på annat sätt: en kulturförändring. Från en sändarorienterad kultur, där makten över innehållet i media tillfaller ett fåtal, till en mottagarorienterad kultur där miljontals människor har en potentiellt miljonhövdad publik.
    Ett samskapande medium.

Inga kommentarer: