Kultursidan Västerbottens-Kuriren 071206
Nu rapporterar vår informelle integritetsombudsman, Pär Ström, i ett nyhetsbrev att övervakningen av våra bilfärder drastiskt ska öka. Med gps-teknik ska varje rörelse vi gör med bilen registreras.
Vägverket initierar ett projekt med syfte att övertala försäkringsbolag om att skapa så kallade övervakningsförsäkringar, där ditt försäkringsbolag kan avläsa var du kör, hur fort du kör, där farten jämförs med tillåten hastighet.
Även körstil ska kunna registreras – häftiga inbromsningar, exempelvis. Dina bilkörningsdata bedöms av en programvara i en dator med avseende på risktagande. Lågt risktagande ger lägre försäkringspremier och omvänt.
Försäkringsbolagen uppges vara synnerligen intresserade. ”Pay as you drive” kallas fenomenet internationellt.
Integritetsombudsmannen är självfallet emot. ”Det är en självklar medborgerlig rättighet att kunna röra sig med bil i sitt eget land utan att det registreras – där kan stöd hämtas i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, artikel 12”, hävdar Pär Ström.
För att inte tala om risken för ändamålsglidning. Varför inte använda dessa övervakningsdata till andra ändamål än bestämning av försäkringspremier?
Polisen kan montera ned fartkamerorna efter vägarna och bötfälla bilister via detta register. Skatteverket kan kontrollera körjournaler hos yrkeschaufförer. Försäkringskassan kan kontrollera sjukskrivnas rörelser.
Blotta existensen av ett bilövervakningsregister kommer att skapa en flödande kreativitet över hur det kan användas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar